RAMADAN...PERGIMU DITANGISI

Dah hampir satu minggu kita melalui tarbiyah dari Madrasah Ramadan. Semoga tempoh sebulan latihan yang sedang dan akan kita jalani dapat mendidik jiwa dan ruh kita agar menjadi lebih baik daripada sebelumnya. Wahai puteriku sayang, sahabat-sahabat muslimah dan semua yang membaca blog ini, marilah kita memanfaatkan hari-hari yang akan kita lalui ini dengan sebaik mungkin. Menimba ilmu untuk memperkukuhkan pertahanan dalaman untuk kita lalui sebelas bulan yang akan tiba selepas Ramadan.Banyak cabaran,mehnah dan permintaan hawa nafsu yang mendambakan pelbagai permintaan;pakaian, kuih-muih, makanan dan minuman serta bermacam-macam yang nafsu minta dari kita. Kadang-kadang iman kita tak mampu menepisnya.Layanlah nafsu kita berpada-pada. Jangan sampai kita menjadi hamba nafsu.
Muslimah solehah, sementara peluang Ramadan masih ada untuk kita kali ini,rebutlah tawaran dan ganjaran yang masih terbuka luas. Jika Ramadan kita dapat makanan ruhani tiap hari dengan santapan ilmu, apalah salahnya semangat itu diteruskan selepas Ramadan. Pentingnya makanan ruhani itu umpama 'supplement' untuk menguatkan ruhani kita daripada serangan dan bisikan syaitan serta godaan hawa nafsu. Selain itu, ia dapat menguatkan iman kita dan mencantikkan budi pekerti kita. Sebagaimana kita peka kepada kecantikan dan kesihatan luaran seperti bersenam, makan vitamin, dan menjaga kecantikan tubuh badan dan rupa paras dengan perlbagai produk demi menjamin keacntikan dan kesihatan yang berpanjangan, begitulah lebih penting lagi kita menjaga kecantikan ruhani untuk mempersiapkan diri mengadap yang Esa pada bila-bila masa sahaja.
Kita menjaga kecantikan dan kesihatan kerana beberapa sebab, pertama kerana kita seorang yang peka kepada kecantikan dan kesihatan. Kedua, mungkin kerana ingin tampil cantik dan ceria di depan pasangan. Namun jangan lupa, ruhani kita juga kena cantik untuk mengadap Tuhan. Muslimah solehah mestilah pandai menyeimbangkan kesemua keperluan tersebut untuk mencapai keredaan Allah swt. Ingatlah bahawa kita hidup untuk mencari reda Tuhan, bukan reda manusia kerana dalam banyak hal kita lebih menutamakan reda manusia berbanding reda Tuhan.
Akhir kalam, selamat menjalani ibadah puasa Ramadan. Semoga kita pada Ramadan kali ini lebih baik daripada Ramadan yang telah lalu.Mari kita hayati kata-kata Sahabat Nabi Muaz bin Jabal r.a “Pelajarilah oleh kalian ilmu, kerana sesungguhnya mempelajarinya kerana Allah adalah khasy-yah; mencarinya adalah ibadah; mempelajarinya dan mengulangnya adalah tasbih; membahasnya adalah jihad; mengajarkannya kepada orang yang tidak mengetahuinya adalah sedekah; memberikannya kepada keluarganya adalah pendekatan diri kepada Allah; kerana ilmu itu menjelaskan perkara yang halal dan yang haram; menara jalan-jalannya ahlul jannah, dan ilmu itu sebagai penenang di saat was-was dan bimbang; yang menemani di saat berada di tempat yang asing; dan yang akan mengajak bicara di saat sendirian; sebagai dalil yang akan menunjuki kita di saat senang dengan bersyukur dan di saat tertimpa musibah dengan sabar; senjata untuk melawan musuh; dan yang akan menghiasainya di tengah-tengah sahabat-sahabatnya.

0 comments:

Post a Comment